Memandangkan bulan mulia iaitu Bulan Ramadhan maka secara rasminya aku tidak akan turun kelaut ataupun sungai dengan erti kata lain aku berpuasa seketika dari dunia memancing ni.
Di kesempatan ini aku jua ingin memohon maaf kepada sesiapa saja yang mengenali saya secara langsung mahupun tidak langsung dan kepada pembaca blog ini juga sekiranya ada tatabahasa yang menguris para pengunjung selama dan sewaktu mengunjungi blog ini.
Semoga di bulan mulia ini kita semua mendapat kemuliaan, ke bahagiaan, ke maafan di sisi Allah S.W.T.
Ok kali ini aku bukan nak bercerita pasal ikan tapi aku nak share cara servis reel pancing ni yang mana aku sendiri memang da lama x servis pancing aku ni. Jadi memandangkan bulan ni aku tidak turun memancing, aku akan servis semua reel pancing yang aku ada supaya tahan untuk jangka panjang.
Inilah langkah-langkah dan kaedah bagaimana aku servis reel (tidak pernah servis dari mula beli) aku ini semoga membawa manfaat dan rujukan pada anda semua.
My Torium 20 - Right Handle |
Made in Malaysia (faham-faham sajalah buatan Malaysia tapi x apa so far guna masih puas hati) |
1st Part kena buka dulu semua Handle dan Star Drag bagi memudahkan untuk membuka"main body reel" |
Wajah tempat Handle-Star Drag-Drive Shaft apabila telah di buka |
Kemudian buka Left Side-plate Cover (ada kesan garam dan kotoran di bahagian spool) memang sah dah lama tidak servis |
Pengasingan skru. Letak di satu tempat untuk semua (skru pun ada kesan garam lagi) |
Kesan kotoran yang ada pada Right Sid-e Plate |
Kotoran dan garam yang banyak dalam "main body frame" serta "main gear" |
Proses nak bagi bersih "drag" dan "washer" |
Keadaan apabila "drag" dan "washer" telah di tanggalkan. Kesan kotoran dan garam memang banyak. |
Kesan karat di bahagian Right Side-Plate |
Karat di Roller Clutch |
Proses pembersihan Roller Clutch dan bearing |
Karat di Right Side-Plate telah di tanggalkan |
Proses pembersihan |
Kotoran di Left Side Spool |
Kotoran di Right Side Spool |
Proses Pembersihan di lakukan |
Bersihkan semua kotoran (tapi dalam gambar ni telah di letak grease |
Proses pembersihan telah selesai di lakukan |
Sapukan sedikit water resistant grease pada seluruh permukaan "main body frame" (aku lakukan ni bertujuan untuk menggelakkan body frame daripada hakisan garam dan jangkitan karat) |
Dan letak sedikit grease pada Drive Shaft untuk melancarkan kayuhan |
Pemasangan Drive Shaft - Drive Shaft Gear - Drive Shaft Washer-Yoke-Pinion - Anti Reverse |
Pemasangan Drive Gear |
Siap pemasangan untuk Drag |
Sapu water resistant grease agar gigi skru tidak di makan garam |
Siap pemasangan Right Side-Plate |
Pemasangan "cast control cap" di mulakan dengan Plastic Bearing Shield Bearing Thrust Washer Drag Spring Washer (pemasangan di bersemuka seperti ini " ( ) " Star Drag Washer |
Pemasangan Star Drag Clinker |
Sapu sedikit grease pada Star Drag |
Pemasangan Handle |
Sapukan sedikit water resistant grease di Left Main Body Frame |
Masukkan Spool |
Sapukan sedikit grease kat alarm system |
Pemasangan Alarm System |
Sapukan water resistant grease di left side-plate |
Pasangkan semua hingga siap. |
SIAP !!! Ambil gambar, duduk lurus kan pinggang dan mimpi ikan yang di idamkan. (peralatan yang aku gunakan untuk servis Torium 20) |
0 comments:
Post a Comment